vrijdag 10 mei 2013

Istanbul dag 10 & 11

Allereerst mijn excuses voor het lange wachten, maar toen ik terug kwam moest ik meteen werken, daarna had ik 1 vrije dag en meteen weer alle dagen werken. Waardoor ik niet eerder de mogelijkheid zag om voor jullie deze lang verwachte blog te schrijven.

Woensdags voor vertrek zijn wij redelijk vroeg opgestaan, vandaag namelijk weer de koffers ingepakt, en dat gaf nogal wat vraagtekens. Ik heb namelijk 5 tunieken gekocht en 62 nagellakjes. Dat zou toch voor overgewicht in mijn koffer of handbagage moeten zorgen. Nu had ik de nagellak ook wel verdeeld over mijn moeder haar koffer en handbagage, maar dan nog. Ik had weliswaar de kinderen in Turkije Lego gekocht, maar dat was niet heel veel gewicht. Ik vertrok met een koffer van 19,8 kilo, en kwam terug met maar 18 kg. Tot de dag van vandaag niet ontdekt dat ik iets vergeten ben, dus het zal dan verder wel kloppen.

Ik had ook haarverf gekocht en omdat ik die niet wilde meenemen in mijn bagage hebben we die er 's middags nog maar even ingedaan. Nu is het weer normaal blond, i.p.v. geelblond, dit is nu weer natuurlijk!

's Middags ben ik nog samen met mijn moeder, Virginia en Demir naar de bazaar geweest daar in de buurt van het park. Dat was wel even gezellig!  Mama heeft daar voor omgerekend € 5,- een nieuwe "NEP" Nike trainingsbroek gekocht, een S was de kleinste maat, en die was nog aan de wijde kant voor haar.

Donderdag 2 mei was voor ons alweer de terugreis, het is echt onwijs snel gegaan deze 10(eigenlijk 11 dagen). 's Morgens zijn we al om half 7 opgestaan, en rond half 8 zijn we met de taxi richting het vliegveld gegaan. In Turkije is het gebruikelijk dat als je een taxi besteld om half 8, dat deze ook rustig nog om 8 uur kan voorrijden, maar deze was keurig netjes iets voor half 8 al bij het park. Even afscheid genomen van Virginia en Mehmet genomen, en daarna in de taxi opweg naar Istanbul Sabia Gökcen International Airport. We waren rond 08.10 op het vliegveld, het is daar opgesplits in nationaal en internationaal en ook op aankomst en vertrek, meteen naar binnenkomst in de vertrekhal Internationaal wordt je gescand, daarna kun je doorlopen om je koffer weg te brengen. Om 5 voor half 9 hadden we dus onze koffer al weggebracht en het was toen dus nog bijna 2 uur wachten voordat we de lucht in zouden gaan. Nadat we ook door de Douane heen waren kregen we nog een keer een handbagage controle, die we ook al meteen hadden gehad bij de binnenkomst.

Vervolgens waren we dus aangekomen in het taxfree gedeelte waar mama voor Jennylee 2 sloffen Pall Mall heeft gehaald voor € 26,- dit was een voordeelpakket, achteraf had ze dit beter niet kunnen doen, maar dat lezen jullie zometeen. Vervolgens hebben we bij een Turkse Burger King even koffie gedronken en mama een beker Cola, ik heb er ook nog wat patatjes gegeten, want door mijn reistabletten krijg ik altijd zin in eten. Omdat we om 09.35 mochten Boarden, zijn we om half 10 maar richting de Gate gegaan. Ook daar krijg je weer een controle voordat je naar binnen gaat, ze controleren wel erg vaak en veel in Turkije. Om 09.40 gingen ze de tickets controleren en en de paspoorten. en uiteindelijk mochten we om 09.50 het vliegtuig in. Ik had er een hard hoofd in om optijd te vertrekken, want op de heen weg ging het niet echt snel met Pegasus. Maar wonder boven wonder vertrokken we dit keer precies op tijd 10.20 (09.20 Nederlandse tijd).

We vlogen prima op schema, en zijn uiteindelijk zelfs 20 minuten eerder geland in Nederland. Uiteindelijk hebben we bijna 15 minuten in het vliegtuig gewacht voordat we er eindelijk uit mochten. Eenmaal eruit waren de koffers dus al op de band, dus het ging echt onwijs snel, heel snel langs de paspoort controle en daarna meteen de koffer van de bagageband gehaald, waardoor we gewoon al om 13.00 gereed waren. Ik was bang daardoor dat mijn schoonmoeder, die mij zou ophalen er nog niet was, want haar trein zou er rond 13.15 zijn, maar zover is het niet gekomen, want wij liepen dus braaf richting de groene deur (Nothing do Declare) alwaar ze onze koffers wilden scannen, ik had niks te verbergen dus voor mij geen probleem, ik mocht dan ook doorlopen, maar toen was ma aan de beurt, die had dus een probleem, want die had in totaal 47 pakjes sigaretten bij zich, 2 sloffen Pall Mall in de handbagage en 27 losse pakjes LM in haar koffer. Ik stond gelukkig nog voor de deuren op haar te wachten, dus ben meteen weer terug gelopen en aangegeven dat we bij elkaar horen. De man die mijn moeder eerst aanhield wilde mijn moeder laten lopen, maar toen kwam er een ander bij, en dus kon dat niet meer, want hun doel was helemaal niet sigaretten, het ging hen om dierlijke producten die vaak uit Turkije worden meegenomen, waar ziektes mee het land in kunnen komen. Ze wilde dat mijn moeder haar koffer open maakte, maar toen zei ze zelf al dat er 20 pakjes in zaten i.p.v. 27 pakjes, en dat ze 2 sloffen in de handbagage heeft. Doordat ik erbij hoorde heeft zij dus belasting moeten betalen over 2 sloffen, want anders was ze nog ruim € 40,- meer kwijt geweest. Er werden wat formulieren ingevuld en mijn moeder moest meteen € 89,- afdragen aan belasting over de pakjes Pall Mall voor Jennylee. Jammer maar helaas, dit risico neem je dus als je sigaretten meeneemt. Eenmaal 2 minuten in de aankomsthal kwam mijn schoonmoeder al aanlopen, dus door dit hele gebeuren zijn we elkaar niet misgelopen.

Leuk feit is dat ik misschien binnenkort wel langs kom lopen in Hello Goodbye, want die nieuwe presentator die stond de filmen met een donker meisje. Dus let vooral goed op een witte koffer met een grote vlinder erop in beeld, want dat is dus mijn koffer.

Ik heb samen met mijn moeder erg genoten in Turkije, het was gezellig met Virginia, Mehmet, Koray en Demir. Volgende keer ga ik niet weer 4 jaar wachten totdat ik ze opzoek. Maar gewoon een keer vaker met mijn moeder mee. Toch was ik ook blij dat ik weer thuis was, want ik had natuurlijk Marc ook wel gemist.

Liefs Désiree

dinsdag 30 april 2013

Istanbul dag 7, 8 & 9

Zondag 28 April

Deze ochtend zijn we rond 11.00 uur de deur uit gegaan richting het Europese gedeelte. Het is een halfuurtje rijden met de auto en daarna nog een kleine 25 minuten met de boot. Vanaf het Europese deel was het nog ongeveer een halfuur lopen om bij de Aya Sofia uit te komen. Eenmaal hier aangekomen kwamen we erachter dat het sinds kort een museum is. Toeristen moeten omgerekend € 30,- betalen, voor een halfuurtje rond te lopen, terwijl Turkse inwoners slechts € 12,50 betalen. Wij vonden het niet de moeite waard om dit ervoor te betalen, deste meer omdat de Blauwe moskee aan de binnenkant bijna hetzelfde schijnt te zijn. Toen hebben we dus maar onze wandeling voortgezet richting de Blauwe Moskee, daar aangekomen was het echter 12.45 en dus volgens de bewaking gebedstijd, we mochten er dus niet in. Dan maar richting de Grand Bazaar, eenmaal onderweg hoorde we van mensen op straat echter dat deze op zondag gesloten is. Toen zijn we maar richting de Burger King gegaan, om eerst even te lunchen. Om daarna om 14.00 uur alsnog richting de Blauwe Moskee te gaan. Een klein kwartier later hadden we dat inmiddels wel gezien, het is voornamelijk blauw, en op de muren en plafonds zit een mooi bewerkelijk motief. Verder is de vloer rood tapijt en dit is in het Toeristische deel afgeplakt met plastic. Echter waren er wel wat mensen die misschien beter wel hun voeten hadden kunnen wassen. Want het rook er niet echt fris. Op de terugweg zijn we nog even rondgelopen en heb ik nog een paar souvenirs gekocht. Ook hebben we koffie gehaald bij de Starbucks, lekkere ijskoffie en hebben we nog in een boekenwinkel gekeken, maar dit was alweer aan de Aziatische zijde.
's Avonds hebben we een soort brood gegeten met vlees en groente erop, een soort Turkse pizza maar dan dubbelgevouwen.

Maandag 29 April

Dit was na de inspannende dag van Zondag echt een rustdag, lekker tijdschriften gelezen, rondgelopen in het park en een beetje sieraden gemaakt.

's Avond aten we gegrilde kip met salades met tomaat, ui en komkommer en hadden we daarbij Turkse aardappelsalade.

Dinsdag 30 April

Vandaag is er in Nederland een groot feest, koningin Beatrix draagt de troon over aan haar zoon Prins Willem Alexander, ik heb niet zoveel met het koningshuis. Ik zit dan ook te genieten van de heerlijke temperaturen hier in Turkije. Vanmorgen zijn we naar de Buyaka Mall geweest, dit is de Mall waar de Ikea ook zit. Ma is met Virginia in een hele grote supermarkt geweest, ik ben op eigen houtje winkels in de mall ingeweest, we hadden een tijd en verzamelplaats afgesproken, communiceren met winkelpersoneel was redelijk te doen, want de meeste spreken wel Engels. Ik heb bij de Intimissimi een broekje gekocht, wat ik eerder in Italie ook had gekocht, en wat erg fijn draagt. Verder heb ik vooral rondgekeken en niet zoveel gekocht, eenmaal terug op de verzamelplek hebben we bij de Ikea een Doner Menu gehaald, was niet heel bijzonder, maar had niet anders verwacht voor de prijs.

Vanavond hebben we ook weer lekker gegeten, de rest had verse Zalm, ik had gevulde pasta met gehakt erin wat vers gemaakt was, met zelfgemaakt deeg, daaroverheen zit dan tomatensaus gemengd met een yoghurt-knoflooksaus.

Morgen de koffer weer inpakken, en rustig aan doen. Want donderdag om 10.20 vliegen we weer terug naar Nederland. Als het goed is worden we met een taxi naar het vliegveld gebracht, dus ben benieuwd.
Mijn volgende artikel over de Woensdag(koffer inpakdag) en Donderdag (terugreis) komen waarschijnlijk pas donderdagavond online.

Liefs Desiree

maandag 29 april 2013

Foto's Istanbul Europese deel

Op de heenweg op de boot, de dag startte al warm!

Dit was een gebouw wat we zagen bij een tussenstop van de boot, het was nog het Aziatische gedeelte.

Hier zien jullie een boot van dezelfde maatschappij als waar wij mee vaarden Turyol. Een enkeltje met de boot is maar 3TL wat overeenkomt met € 1,50 voor een klein halfuurtje.

Hier sta ik in het parkje met op de achtergrond de Aya Sofia. Hier zijn we niet ingeweest, tot kort geleden was de entree gratis maar nu is het een museum geworden, en betaal je ineens € 30,- entree ervoor.

Ook hier nog zo'n doorkijkje, het was erg druk met toeristen. En dat voor een zondag. Er was overigens ook de wielrenwedstrijd van Istanbul.

Dit is het plafond van de blauwe moskee, er zit veel blauw in, vandaar ook de naam blauwe moskee.

En alweer de laatste foto van deze dag, de vloer van de blauwe moskee, je ziet allemaal donkere lijnen, hier moet men met de voeten op.

zaterdag 27 april 2013

Istanbul dag 5 & 6

Vrijdag 26 april

Op vrijdag zijn we naar een Mall geweest, de naam hiervan ben ik kwijt maar er zat ook een Ikea bij en deze mall bestond uit 2 delen. Allereerst zijn we de LC Waikiki in geweest. Daar heb ik 2 tunieken gekocht, beide voor rond de € 10,- per stuk. Ook heb ik nagellak gehaald bij de Gratis en bij de Watsons, dit zijn zegmaar de Kruidvaten van Turkije. Sterker nog, ze verkopen zelfs Kruidvat producten. 's Middags hebben we rustig aan gedaan.

We hebben gegeten rijst met prei en Wortel in tomatensaus.

's Avonds hebben wij de verjaardag gevierd van Demir die is 5 jaar geworden!

Zaterdag 27 april

Vandaag hebben wij een bazaar bezocht, een met voornamelijk kleding. Ze verkopen er namaak merkspul, van bijvoorbeeld Nike en Adidas. Ook verkopen ze B keuze producten, van ketens als Zara, H&M, MNG & c&a. De een heeft het voor 3 TL tekoop (€ 1,50) met echt gaatjes erin, de ander voor 10 TL (€ 5,-) maar dan gewoon oude collecties of minimale foutjes. Ik heb dan ook 3 tunieken gekocht, die alle 3 perfect passen!

Vanmiddag ben ik met Demir naar de speelplaats geweest hier in het park, lekker even genoten van het zonnetje.

Vanavond hebben we gehakt gegeten (75% rund 25% schapenvlees) met onder de gerulde gehakt aubergine in dikke yoghurt met knoflook, helaas heb ik het niet opgegeten, want ik vond het schapengedeelte erg vies, je proeft echt dat het schaap is, en dat smaakt zoals een schaap op Texel ook ruikt...

Nu nog even een halfuurtje rustig aan doen, en dan gaan slapen, morgen weer vroeg dag, want we gaan naar het Europese gedeelte!

Liefs Desiree

donderdag 25 april 2013

Dag 3 & 4 Istanbul

Hallo allemaal,

Woensdag 24 april heb ık samen met mijn moeder, mijn zus, en de kinderen de Palladium mall bezocht, dit ıs een groot winkelcentrum met allemaal verdiepingen! Er zitten vooral de grotere winkelketens zoals de Zara, C&A en Sephora. We hebben hier even rondgelopen, maar de kinderen hadden er niet veel zin in ondanks dat er een dinosaurus voorstelling was. Rond lunch tijd hebben we een broodje doner gegeten. Er was mij niet verteld dat het schapenvlees was, pas toen ik het op had, maar het was erg lekker!

s Middags ben ik met Virginia nog even naar een markt geweest waar ze kleding en groente verkochten. Zo ontzettend druk, net een wespennest..

s Avonds hebben we rijst met vermicelli gegeten, doperwten met gehakt en daarover Yoghurt en sla erbij.

Vandaag 25 april hadden we eigenlijk een rustdag, maar uiteindelijk toch nog even boodschappen gedaan. En een ijsje gegeten, ook ben ik meegeweest Demir ophalen van school. De kleuterschool is in Turkije zo anders als in Nederland.

Vanavond hadden we aardappels uit de oven, met kofte en tomatensaus, sla en feta.

Net nog even een lekker ijsje gegeten en zometeen lekker op tijd gaan slapen, want ik ben best wel verkouden, thanks Marc!

Liefs Desıree

dinsdag 23 april 2013

Dag 1 & 2 Istanbul

Hallo allemaal,

Maandag 22 April is mijn reis naar Istanbul begonnen. Vroeg opstaan en om 9.37 met de bus naar Alkmaar, waar ik de trein had van 10.12 waar mijn moeder ook in zat. Om 11.00 uur op Schiphol aangekomen hebben mama eerst een sigaret gerookt en daarna hebben we de koffers weggebracht, er stond eerst nog geen Pegasus Airlines op het bord, maar naarmate de rij kleiner werdt kwam onze vlucht erop te staan! Nadat de koffers weg waren hebben we nog even koffie gedronken bij de Burger King en daarna heb ik zelf nog een rondje door de H&M gedaan.

Om 13.55 zou onze vlucht vertrekken op Schiphol maar uiteindelijk werdt dat 14.15
Met 20 minuten vertraging de lucht in, maar uiteindelijk 10 minuten eerder al geland, dus het viel uiteindelijk nog wel mee!

Eerst snel een visum ophalen, want dat is verplicht en daarna naar de douane, aanvankelijk leek er een behoorlijke rij te staan, maar toen wat mensen het woord visum hoorden vallen, werdt de rij ineens aanzienlijk kleiner.

Door de douane heen nog snel 2 flessen sterkt drank gehaald voor Virginia en daarna snel door de deuren om Virginia, haar man en kinderen te begroeten.

s Avonds rond 8 uur nog even groente uit de oven gegeten en uiteindelijk laat in bed.

Vandaag dinsdag 23 april vroeg opgestaan, uitgebreid ontbeten, en daarna een rondje door het park gemaakt. Virginia woont in AquaCity 2010. Dat is een heel nieuw park, met vooral veel water, zoals de naam wellicht al doet vermoeden.

Tussen de middag gelunched met turkse pizza en daarna zijn we boodschappen gaan doen hier in de buurt! Ik heb dan ook al 10 nagellakjes gescoord voor € 0,53 - 0,63 dus dat kost hier echt geen drol.

Vanavond hebben we kip gegeten en straks is het alweer bedtijd voor ons, want we lopen hier een uur voor op Nederland!

Liefs Desıree

woensdag 10 april 2013

Shoplog maart/april Miss Etam, H&M en New Look

Hallo Allemaal,

Vandaag heb ik voor jullie een shoplog met kleding, die ik de afgelopen maand gekocht heb.
Ik ben niet van de hele dure merken, als ik € 100,- heb, dan heb ik daar liever 4 of 5 dingen voor dan 1 ding, gezien ik toch snel weer ben uitgekeken op dingen.

Deze mooie broek heb ik gekocht bij de Miss Etam, het is een Baggy model, met een knopensluiting, verder is het een lengtemaat 30, dus niet echt veelste lang, met omgeslagen pijpen is deze jeans leuk op hoge pumps, ik ga hem combineren met zwarte pumps en een opvallende zwarte riem. Ik heb voor deze mooie broek € 45,- betaald.

Dit kobaltblauwe tuniek kocht ik gelijk met de Baggy broek die jullie hierboven zien, de verkoopster kwam er mee aan, toen ik aangaf dat ik iets zocht voor boven de Baggy broek. Ik vind dit een hele mooie kleur, ben er dan ook echt weg van, voor dit tuniek heb ik € 19,95 betaald.
 En dan alweer het derde en tevens ook laatste item van Miss Etam, dit mintgroene tuniek, met roze bloemen erop, op de voorkant zitten mooie glanzende pailletten, ook dit tuniek zou mooi kunnen op de baggy broek, want hij heeft een brede band, waardoor ik hem zou kunnen plooien, voor dit tuniek heb ik € 24,95 betaald.
 Deze mooie en redelijk grote handtas heb ik bij de H&M gekocht, ik heb deze al een maand in gebruik ongeveer, ik kocht hem omdat mijn vorige zwarte tas kapot gegaan was, ik vind het jammer om veel geld te betalen voor een tas, want ik zet hem toch altijd gewoon overal op de grond. Ik had voor mijn verjaardag nog een cadeaukaart gehad van € 10,- dus die kwam mooi van pas! Deze tas was € 19,95
 Dit jurkje kocht ik op dezelfde dag als de H&M handtas, dit jurkje is van de New Look, die vind je steeds meer in grotere steden, het is een soort Primark, maar dan heel iets duurder, maar persoonlijk vind ik van de New Look, de stoffen ook fijner aanvoelen. Ik heb voor dit jurkje € 14,99 betaald.

Wat vinden jullie het mooiste item? Hoe zouden jullie het combineren?